Nyheter 2009
Opplevelser fra konsentrasjonsleir.
På Folkvang 3. november (2009) hadde hundre personer møtt opp for å høre Johan Solberg fortelle om opplevelser fra konsentrasjonsleiren Stutthof og dødsmarsjen 1944-45. Her er et langt referat fra Johans fortelling om den dramatiske opplevelsen.

Svenskeinnvandringen. Det var rekordmange (ca 130) på Erling Diesens foredrag 1. september om svenskeinnvandringen. Mange av disse er etterkommere etter svenskene som kom til Geithus på slutten av 1800-tallet. Erling er selv en av dem. I 1865 var 330 innbyggere i Geithus, i 1900 var det 1300.
Les Wermunds referat!

Forandringer: På grunn av sykdom ble det ikke noe foredrag av Johan Solberg 3. mars. Det kommer 3. november i høst. De andre programpostene finner du på knappen AKTIVITETER og lenken ARRANGEMENTSPLAN 2009.

Lørdag 27. juni ble vi invitert til Hole historielag. Buss gikk fra Åmot kl 0830 og fra Vikersund kl 0900. Det ble omvisning i Hole og arrangement på Retthella seter.

Søndag 7.juni kl 1300 ble den nye parken på Geithus Torg åpnet, og relieffet av sangeren Olav Werner ble avduket av hans datter Anne Lise. Det hele startet med gudstjeneste på Delinga kl 11:00.
Det var historielaget som tok initiativet til minnesmerket over Olav Werner i fjor høst (2008). Les om åpningen av parken i Bygdeposten. Bilde mangler
Klikk på bildet

Les alt som foregikk her.
Merk dato! I arrangementsplan for 2009 sto det en annen dag.

Tirsdag 5. mai kl. 1800 (Merk tida!)
Vandring i Strandgata. Bergan-smia er 75 år. Ta med mat og drikke og noe å sitte på. Samling ved Kongsfossen. I dårlig vær, Buskerud skole. Her kan du lese referat fra vandringen!

Holetur lørdag 27. juni
Modum Historielag er invitert av Hole Historielag til å delta på Retthella-dagen og på en historisk rundtur i Hole. Retthella er en seter på Krokskogen som Hole Historielag jobber med. Det blir satt opp buss fra Åmot, og arrangementet blir kunngjort på Strandgata-turen 5. mai og i annonse. Fint om folk setter av dagen.

Bjørn Roald fortalte om Glomsrudkollen Jeger- og Fiskerforening på Sevalstunet 31. mars 09. Foreningen var 100 år i år 2000. Se referat!

Folkvang tirsdag 3. mars kl 1900: Det ble forandring på programmet denne kvelden. Johan Solberg kunne ikke stille og fortelle om opplevelser fra konsentrasjonsleiren Stutthof og dødsmarsjen 1944-45. Vi prøver å få plass for hans foredrag seinere.
På kort varsel fikk Olav Sørensen med seg seks skihoppere som kunne fortelle om skihopping på førti- og femtitallet. Det var aktuelt med tanke på at World Cup i skiflyging nærmer seg raskt. Se referatet her!

Årsmøte på Sevalstunet tirsdag 3. februar kl 1900. Asbjørn Lind fortalte om Thorleif Eriksen og hans arbeid for vanføre. Se referat!
Ved å klikke her, kan du lese om årsmøtet, arrangementsplan for 2009 og årsmelding for 2008.
Se også arrangementsplan for 2009 ved å klikke på AKTIVITETER.